خارپاشنه

استخوان پاشنه پا یکی از مهم ترین استخوان ها می باشد که وزن بدن می تواند قسمت کامل تحمل کنند و در آخر آن پاشنه قرار دارد. رشد استخوانی در سطح زیری آن ممکن است. خارپاشنه امکان دارد در پشت پا به وجود بیاید در محلی که پا به کفش می‌رسد. این خار پاشنه معروف […]

خارپاشنه

این خار پاشنه معروف شده است خار پاشنه امکان دارد در محلی که تاندون آشیل استخوان های دیگر اتصال پیدا کرده است به وجود بیاید.

خار پاشنه  در عکس برداری با استفاده از اشعه است می‌تواند قابل مشاهده باشد و اغلب به صورت اتفاقی در عکسی که به دلیل دیگر گرفته می‌شوند تشخیص داده می شود.

تورم  در آن ناحیه از پا به صورت معمولی نیست اما در بافت اطراف پشت این دردها و تورم دیده خواهد شد.

۵۵ درصد از کسانی که این سنین ۶۲ تا ۹۴ سالگی هستند حداقل یکبار به این بیماری مبتلا شده اند تقریباً نیمی از افرادی که دچار درد ها در پاشنه شان می باشند خار پاشنه تشخیص داده میشود.

در گذشته تصور می‌شد که خار پاشنه به دلیل بخشی از کشش طولانی در بافت نرم که برای استخوان است به وجود می‌آید.

اما تحقیقات نشان داد که خار پاشنه بیشتر بهترین واکنش های انطباقی فشار های عمودی و استخوان پاشنه ایجاد می شود.

خار پاشنه که باعث تغییر شکل غیر طبیعی می‌شود می‌تواند به دلیل واکنش به سفت شدن غیر عادی تاندون های آشیل به وجود بیاید که واسه التهابات مزمن تاندون و شکل های استخوانی واکنشی در آنها شود.

در این متن می خواهیم شما را با مطالبی راجع به ان اشنا کنیم.

علت و عوامل احتمالی که باعث ایجاد خارش پاشنه پا میشود؟

احتمال وجود آمدن خار پاشنه پا در کف پا یا در پشت پا بالا رفتن وزن و مبتلا شدن به انواع آرتروز و  پیری به مراتب بالاتر می‌رود احتمال وجود آوردن خار پاشنه در خانم ها و آقایان برابر است.

خار  پاشنه پا در زنان کمتر دیده می شود و اگر هم به وجود بیاید ناشی از استفاده از کفش های پاشنه بلند هستند همچنین ورزشکارانی که ورزش های دوومیدانی انجام می دهند.

بیشتر در خطر سایش این استخوان می باشند و امکان مبتلا شدن به خار پاشنه در آن ها به مراتب بیشتر از افراد عادی است.

تشخیص خار پاشنه

سابقه خار پاشنه باید سنجیده شود.

این سابقه در عکس های گرفته شده به واسطه هایی قابل تشخیص است معمولا هیچ نشانه ای ندارد.

افرادی که دچار درد در قسمت پاشنه هستند چه نشانه هایی در زمان انجام فعالیت هایی که باعث فشار وزن بدن و روی پا هستند.

مثل ایستادن راه رفتن و همچنین هنگام استفاده از کفش‌های نامناسب یا کفش های با کیفیت کافی می‌تواند منجر به وجود آمدن خارپاشنه شود.

درمان  فیزیکی هم از دیگر راه‌های تشخیص این مشکل و بیماری است بسیاری از کسانی که خار پاشنه دارند.

خودشان نمی توانند ان را تشخیص دهند و وقتی که پزشک آنها را لمس می‌کند امکان دارد متوجه یک زائده به نام خار پاشنه شود.

احساس درد شدید و ناراحتی در قسمتی از ساق پا میتواند این نشان را به پزشک دهد که خار پاشنه در فرد به وجود آمده است این نشانه  ها هم می توانند کمک کننده در تشخیص بیماری خار پاشنه باشد.

بسیاری از خار های پاشنه به صورت اتفاقی در عکس گرفته می‌شوند.

استفاده از اشعه ای که به دلیل دیگری گرفته شود امکان دارد خارپاشنه تشخیص داده شود.

از طرف دیگر  خار  پاشنه آنها در عکس‌ های گرفته میشود به واسطه اشعه ایکس به آن پی بردند ولی هیچ گونه نشانه دیگری در آنها وجود نداشته است.

اگر نشانه درد پاشنه باعث اختلال ماهیچه های عصبی در افراد شود باید یکسری آزمایشات دیگر و سی تی اسکن الکترومیوگرافی و ام آر آی انجام داده شود.

درمان خار پاشنه

دارو

داروهایی که ضد التهاب هستند و غیر استروئیدی می باشند برای کم کردن درد های ناشی از خار پاشنه مفید می باشند و تورم های آن را در عصب های مرتبط با خار پاشنه کم می کند

تزریق

کورتیزول که نوعی استروئید می باشد یک داروی قوی و کاملاً ضد التهابی است این دارو می تواند در محل اشیل و  کف پا تزریق گردد و تورم و درد را کاهش دهد.

پزشکی امکان دارد تزریق های شما را محدود کند این تزریقات باعث پارگی می شود و در نتیجه صاف شدن کف پا و درد های مزمن تر را به همراه دارد به همین دلیل در مصرف استروئید باید دقت شود و حتماً به تجویز پزشک گوش دهید.

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی آخرین تکنولوژی مورد استفاده برای از بین بردن درد های خار پاشنه و درمان کردن آن است که در برخی از کلینیک های تخصصی انجام می‌شود.

این روش درمانی یک روش موثر برای درمان مشکلات پاشنه و کار آن است حساسیت بافتی نرم و آسیب پذیر را ظرف مدت چند روز می تواند به صورت کامل بهبود ببخشد.

در این روش تکانه‌های انرژی از سلامت پوست و مو می‌کنند به محل تحت درمان می رسند و مشکلات را رفع می‌کند.

این درمان خیلی سریع اتفاق می‌افتد و در با افزایش فعالیت متابولیک در محل درد و تحریک و شتابدهی به فرآیند بهبودی نزدیک‌تر می‌شود درمان با استفاده از این روش در چند دقیقه زمان لازم دارد.

پاشنه بند طبی

درد پاشنه پا با استفاده از پد پاشنه یا کفی های طبی نرم در کفش پوشش های پاک فشار و ضربات را می گیرند بسیار کمتر میشود درد در پشت پا امکان دارد با کشش عضلات ساق پا و… بهبود پیدا کند و تنش را از روی تاندون آشیل کم می‌کند.

بهتر است بیماران از کفشهای استفاده نمایند که فضای کافی برای پاشنه شدن در آن وجود داشته باشد و از ساییده شدن استخوان کالکانئوس پشت کف پا با این کار جلوگیری کنند.

درد  های شبانه برای کشش در سمت پاشنه با در زمان خواب می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد آنها تمامی انقباضاتی که در کف پا به وجود می‌آید را کم می‌کند و در طی یک کار بزرگ که پشت پاشنه با تاندون آشیل اتصال پیدا می کند عمل جراحی احتیاج دارد.

تمرینات ورزشی

کشش ساق پا موثرترین راه برای کم کردن درد های به وجود آمده از خارپاشنه است  این تمرینات به بیمار کمک کند تنها باید این کشش ها را زیر نظر پزشک انجام بدهید و از یک حد طولانی تر نشود.

طب سوزنی

طب سوزنی از روش‌های درمانی برای خار پاشنه پا است که می‌تواند به صورت کاملاً موفقیت‌آمیز عمل کند اساسنامه این درمان شامل قرار دادن سوزن هایی در کانال‌های انرژی با و ساق پا هستند.

شما باید ۵ تا ۱۰ جلسه از این روش استفاده کنید تا بتوانید نتیجه خود دریافت کنید

ماساژ درمانی

به کارگیری از ماساژ درمانی  هر یک از روش های درمانی باعث کم شدن درد خار پاشنه می شود علاوه بر تمامی روشهای که گفته شد ماساژ درمانی هم می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

علاوه بر انجام ماساژ درمانی برای خار پاشنه این است که باعث افزایش گردش خون در عروق کف پا می شود و  خاصیت ارتجاعی بافت های مجاور آن گردد باعث ایجاد حرارت مستقیم در نواحی که کلسیم در آنها جمع شده است می شود.

توانبخشی

توانبخشی برای خارپاشنه بسیار خوب است افرادی که نشانه هایی از خار پاشنه دارد امکان دارد درمان های فیزیکی برای یافتن محل درد و تورم احتیاج داشته باشد.

آیا خار پاشنه درمان قطعی دارد؟

خارپاشنه یکی از آسیب‌ هایی است که می تواند محدودیت های حرکتی زیادی را برای افراد به همراه آورد.

به گونه‌ ای که در قسمت نرمی پا و قسمت‌ هایی که معمولا استخوان وجود ندارد بخشی بسیار تیز و برآمدگی های دردناک دیده میشود که معمولاً افراد هنگام راه رفتن درد بسیار زیادی را در این منطقه احساس می‌ کنند.

متخصصان دلایل مختلفی جهت به وجود آمدن خار پاشنه اعلام کرده و معتقدند تا حد زیادی می توانند این عارضه را درمان کنند.

اما مسئله بسیار مهم این است که انجام روش های اصلاحی می تواند تا حد زیادی از بروز این عارضه جلوگیری کرده و در صورت وجود خار پاشنه می توانید فرایند درمان و بهبود عارضه را با موفقیت در پیش بگیرید.

متخصصان معمولاً ایستادن های طولانی مدت و استفاده از کفش نامناسب و البته داشتن اضافه وزن و یا فشارهای مکرر به پاشنه را از دلایل اصلی ایجاد خارپاشنه می دانند.

تمام کسانی که با خارپاشنه مواجه هستند به صورت فوری به دنبال روش‌ های درمانی بوده تا بتوانند این درد همیشگی را تسکین دهند.

اما مسئله این است که برای بهبود خارش پاشنه پزشکان چندین روش درمانی را پیش روی افراد قرار می‌ دهند که معمولاً دارو درمانی یکی از روش موثر است و با مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی تا حد زیادی می‌ توان این آسیب را درمان نمود.

پزشکان در مواردی تزریق کورتیزون و استفاده از کفش های طبی و فیزیوتراپی را نیز موثر دانسته و معتقدند که به کاهش درد و بهبود خار پاشنه کمک زیادی خواهد کرد.

اما توجه داشته باشید که اگر خارپاشنه در حد بسیار زیادی اتفاق بیفتد پزشکان به دنبال روش های درمانی تخصصی تر خواهند بود تا بتوانند هر چه سریع تر مشکل پیش آمده را برطرف کنند.

درمان خار پاشنه کمی سخت به نظر برسد اما اگر با این عارضه مواجه هستید و پزشک روند درمان خاصی را برای شما در نظر می‌گیرد بهتر است تا انتها با پزشکان همکاری کرده تا نهایتاً نتیجه مناسب حاصل شود.

با وجود خار پاشنه اگر مدت بیشتری را به استراحت اختصاص دهید ممکن است این عارضه سریع‌تر بهبود پیدا کند.

افراد مبتلا به خار پاشنه باید فعالیت های خاص مانند دویدن، راه رفتن و ایستادن های طولانی مدت را ترک کرده و در روز ۳ الی ۴ بار به مدت ۲۰ دقیقه با غلتاندن یخ بر روی پا به بهبود این عارضه کمک بیشتری کنید.

داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن و ناپروکسن به کاهش درد کمک زیادی کرده و به مرور زمان التهاب و درد پاشنه پا را برطرف خواهد کرد.

باید بدانید که انجام برخی از فعالیت های ورزشی به ترمیم خارپاشنه کمک می‌ کند تا به مرور زمان درمان شده و با استفاده مداوم از کفش های طبی و کاملاً مناسب هنگام راه رفتن هرگز مشکلات ناشی از خار پاشنه را تجربه نخواهید کرد.

عموم متخصصان درمان های مناسب را پیش روی افراد قرار می دهند و معتقدند که اگر در کنار فرایندهای درمانی از سلامت خود محافظت کنید و زمان استراحت را بیشتر کنید در مدت کوتاه تری خارپاشنه بهبود پیدا کرده و هرگز عوارض جانبی آن را متحمل نخواهید شد.

اما باید مراقب باشید که در زمان بهبود خار پاشنه و زمانی که عوارض آن محدود تر میشود نباید روند درمان را رها کنید و بهتر است تا مراحل تکمیلی به پزشک مراجعه کرده تا نتیجه‌ ای دائمی برای شما حاصل شود.