دردهای ناشی از زونا

زونا چیست؟ یکی از بیماری‌ هایی که اغلب بزرگسالان با آن مواجه میشوند زونا است اما در مواجهه با این بیماری افراد مسائل زیادی را در ذهن خواهند داشت و با این مسئله روبرو هستند که آیا این بیماری به طور کامل بهبود پیدا می‌ کند یا خیر و آیا امکان انتقال آن به دیگر […]

دردهای ناشی از زونا

زونا چیست؟

یکی از بیماری‌ هایی که اغلب بزرگسالان با آن مواجه میشوند زونا است اما در مواجهه با این بیماری افراد مسائل زیادی را در ذهن خواهند داشت و با این مسئله روبرو هستند که آیا این بیماری به طور کامل بهبود پیدا می‌ کند یا خیر و آیا امکان انتقال آن به دیگر افراد وجود دارد؟

طبق نظر متخصصان زونا یک بیماری عفونی کاملاً فعال است که نشات گرفته از ویروس آبله مرغان بوده و در سلول‌ های عصبی ایجاد میشود امکان نهفته بودن این ویروس برای سال‌ های طولانی در بدن افراد وجود دارد و بنا به دلایل مختلف از جمله استرس یا اختلال در عملکرد سیستم ایمنی ممکن است در بدن فرد فعال شده و علائم شدید این بیماری همراه با درد بروز داده میشود.

زونا از آن دسته بیماری‌ هایی است که اغلب افراد بزرگسال و بالای ۵۰ سال به آن مبتلا میشوند بر اثر این بیماری ضایعه‌ های پوستی شبیه به تاول در سطح بدن پدیدار شده و پس از آن زخم‌ های دردناکی به وجود می‌ آید.

این بیماری زمانی خطرناک میشود که این تاول‌ ها یا زخم‌ ها در بخش‌ های حساس بدن از جمله چشم به وجود آید، با این حال این تاول‌ ها در سطح بدن بزرگ تر شده و در نواحی خاصی از جمله شکم، سینه  گردن و پشت بیش از دیگر نقاط دیده میشود.

افراد مبتلا به زونا درد و سوزش بسیار زیادی را به واسطه آسیب‌ های پوستی تجربه می‌ کنند، متخصصان توصیه می‌ کنند که تا حد ممکن از ابتلای به این بیماری جلوگیری کرده و با تقویت سیستم ایمنی بدن از چنین بیماری خطرناکی پیشگیری نمایید.

مهم است بدانید زونا هر چقدر هم که شدید باشد عاملی برای مرگ افراد نخواهد بود اما دردسرها و آسیب‌ های زیادی را برای افراد به همراه دارد، همچنین ممکن است دوره درمان این بیماری کمی طولانی شود و در این برهه زمانی افراد مشکلات زیاد و محدودیت‌ های فراوانی را تجربه خواهند کرد.

اگر افراد سالم با فرد مبتلا به زونا تماس پوستی داشته باشد این عارضه به شخص دیگری انتقال داده نمیشود مگر آنکه ناحیه تاول‌ ها ترکیده باشد و افراد مستقیماً با زخم فرد تماس برقرار کنند.

افرادی که در کودکی آبله مرغون نگرفته‌ اند بیش از دیگران در معرض زونا قرار خواهند گرفت، با تمام این تفاسیر باید بدانید که زونا یک بیماری قابل انتقال است و تا زمانی که روی زخم‌ ها تازه باشد امکان انتقال آن به شدت وجود دارد.

علائم بیماری زونا

تمامی کسانی که به بیماری زونا مبتلا میشوند اغلب علائم و نشانه‌ های یکسانی را بروز می‌ دهند، این عارضه معمولاً با لکه‌ های قرمز بر روی پوست آغاز میشود و این دانه‌ های قرمز نهایتاً به تاول‌ هایی تبدیل میشود که بعد از یک هفته خارش شدیدی برای آن منطقه رخ می‌ دهد.

لکه‌ ها و تاول‌ های ایجاد شده اغلب مانند برجستگی‌ هایی است که هنگام آبله مرغون تجربه میشود افراد مبتلا به زونا علاوه بر خارش پوستی، سوزش و مورمور شدن پوست را تجربه می‌ کنند و به مرور زمان درد در قسمت‌ های خاصی از بدن پدیدار میشود.

افرادی که به زونا مبتلا میشوند با خستگی‌ های مفرط مواجه بوده و ممکن است در ساعتی از شبانه روز تب را در حد شدید تجربه کنند، البته این افراد همواره با سردرد مواجه شده و مشکلاتی که برای آنها اتفاق می‌ افتد گاهاً درونی است و باعث بروز حال نامساعد فرد میشود.

شدت بیماری زونا حدوداً یک هفته است و پس از آن تاول‌ ها کمی خشک‌ تر شده و تغییر رنگ می‌ دهد و این مسئله نشان می‌ دهد که دوره بیماری رو به اتمام است.

افراد مبتلا به زونا به مرور زمان متوجه ضعف‌ های شدید عضلانی میشوند بدون آنکه فعالیت اضافه‌ ای داشته باشند بدن حس کوفتگی داشته و حتی ممکن است در انجام فعالیت‌ های ساده نیز ناتوان شوند.

با عوارض بیماری زونا آشنا شوید

برخی از آسیب‌ ها و بیماری‌ ها اگر در دوره کودکی اتفاق بیفتد با سهولت بیشتری سپری شده و افراد در بزرگسالی بدن نسبت به ویروس‌ های فعال ایمن‌ تر خواهند بود، ویروس زونا از این دسته بیماری‌ ها است که بهتر است که در مواجهه با این اختلال سریعا به پزشک مراجعه کرده تا مبادا عوارض شدید و وسیع این عارضه سلامت فرد را تهدید کند.

از شایع ترین و البته خطرناک‌ ترین عوارض زونا می‌ توان به سندروم رامسی هانت اشاره کرد، این اختلال زمانی اتفاق می‌ افتد که فرد با التهاب مغزی مواجه شده و یا ممکن است به دلیل اثرگذاری بیماری بر اعصاب خاص، بخشی از صورت و یا همه اجزا فلج شود.

اما در موارد شدیدتر احتمال از دست رفتن بینایی فرد وجود دارد و احتمال آسیب دیدگی چشم و مشکلات بینایی نیز کاملاً شایع است.

یکی از عوارضی که بین مبتلایان به زونا شایع است دردی است که در قسمت‌ های خاصی از بدن به وجود می‌ آید.

اعصاب بدن ممکن است در بخش خاصی با زونا درگیر شود و معمولاً درد در همان محدوده رخ می‌ دهد به گونه‌ ای که ممکن است حتی تا مدت‌ ها بعد از بهبودی این درد حس شده و محدودیت‌ هایی را برای افراد به همراه خواهد داشت.

از دیگر مشکلات و عوارضی که در پی ابتلا به زونا اتفاق می‌ افتد می‌ توان به عفونت‌ های باکتریایی همراه با قرمزی پوست اشاره کرد، البته در چنین مواردی تورم و احساس داغی پوست نیز کاملاً شایع است و ممکن است تا بهبودی کامل این حالات با فرد همراه باشد.

گاهی اوقات بر اثر ابتلا به زونا افراد شنوایی خود را از دست داده یا درد شدیدی را در یک گوش حس می‌ کنند به مرور زمان احتمال بروز سرگیجه‌ های شدید یا از بین رفتن حس چشایی نیز وجود دارد.

در هر صورت مهم است بدانید که تمامی این عوارض در صورت ابتلا به بیماری زونا شایع است، بهتر است که در چنین موقعیتی حتماً به پزشک مراجعه کرده تا با کنترل بیماری از شدت گرفتن آن و بروز این عوارض خطرناک جلوگیری نمایید.

راه‌ های کنترل و درمان زونا

تمامی افراد پس از ابتلا به بیماری زونا به دنبال روش‌ های موثر برای کنترل آسیب و درمان سریع تر آن هستند، اگر در چنین موقعیتی به پزشک مراجعه کنید قطعاً متخصصان استراحت بیشتر را در کنار دارو درمانی روش مناسب دانسته و معتقدند که بیماران با مراقبت بیشتر می‌ توانند این بیماری را سپری کنند بدون آنکه عوارض جانبی و خطرناک آن را تجربه کنند.

در اولین قدم متخصصان دارو درمانی را آغاز کرده و تلاش می‌ کنند که درد ایجاد شده بر اثر بیماری زونا را کاهش دهند در صورت ابتلا به این عارضه انواع داروهای ضد ویروس مانند آسیکلوویر، والاسیکلوویر و فامسیکلوویر را تجویز کرده و به کاهش درد و تسریع بهبودی کمک می‌ کند.

اما برای کمتر کردن میزان تورم در سطح پوست داروهای ضد التهاب از جمله ایبوپروفن گزینه مناسبی می‌ باشد، همچنین اگر افراد با دردهای طولانی مدت مواجه باشند با مصرف داروهای ضد تشنج و انواع داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ ای می‌ توانند این اختلال را کنترل کنند.

به یاد داشته باشید که در صورت ابتلای به زونا، خارش پوستی مسئله‌ ای شایع و البته کلافه کننده است در چنین موقعیتی پزشکان انواع داروهای آنتی هیستامین از جمله دیفین هیدرامین را برای بیماران تجویز کرده و به درمان خارش تا حد زیادی کمک می‌کند.

از ابتدای بیماری تا بعد از بهبودی کامل زونا ممکن است افراد درد زیادی را در بدن تجربه کنند، برای تسکین این دردها استفاده از انواع کرم، ژل و چسب‌ های بی‌ حس کننده مانند لیدوکائین گزینه مناسبی است.

برای طی کردن دوره درمان با آسیب  و درد کمتر می‌ توانید از این موارد استفاده کرده و با مراقبت بیشتر می‌ توانید خیلی زود سلامت خود را به دست آورید.