یکی بیماری هایی که از قدیم الایام وجود داشت بیماری سیاتیک است. بیماری سیاتیک به قسمت تحتانی کمر یا باسن که دچار درد شده باشد و این درد به قسمت پاها و کشاله ران ها کشیده می شود گفته می شود.

فردی که بسیار کم مبتلا می‌شود احساس سوزن سوزن شدن و درد و ضعف گرفتگی در ران ها را احساس می کند.

علائم سیاتیک ممکن است در هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد اما درد مشترکی که بین آنها وجود دارد کمردرد و پا درد است.

علت سیاتیک ممکن است به علت فشار دیسک کمر بر روی قسمت های عصبی بدن ایجاد شود.

هنگامی که مهره های کمر جابجا شود یا اسپاسم عضلانی در قسمت لگن به وجود بیاید و این امر سبب تحریک عصب سیاتیک می شود.

عصب سیاتیک امروزه بسیاری از افراد از آن رنج می برند و هنگامی که عصب سیاتیک دردش فراتر از درد قابل تحمل شود پزشکان متخصص تعویض مفصل را پیشنهاد می کند.

درد سیاتیک در اکثر مردم بیشتر است. البته بانوانی که بعد از بارداری وزن شان بیش از حد می شود. ممکن است بسیار مبتلا شوند. معمولا شایع سیاتیک بین ۳۰ تا ۵۵ سال است.

اما امروزه به دلیل اینکه اکثر کارها پشت میز نشینی شده اند و افراد ورزش نمی کنند سیاتیک در بین جوانان نیز بسیار زیاد شده است درد سیاتیک ممکن است در انگشتان پا نیز حس شود.

علت درد سیاتیک و ارتباط آن با دیسک کمر

دلایل مختلف باعث به وجود آمدن درد سیاتیک می شود و با ضربه های پی در پی وارد شود در حقیقت علت درد سیاتیک هنوز مشخص نیست اما بسیاری از پزشکان درد سیاتیک را حرکات بین ‌مهره‌ای می دانند که به عضلات باسن را درگیر می کند.

درد سیاتیک هنگامی که ایجاد می شود زندگی فرد را مختل می‌کند و خود را با اختلالات دیسکی مثل زندگی دیسک کمر و بیرون زدگی دیسک کمر نشان می دهد.

مطالعه بیشتر  درمان درد های سرطانی

در واقع دیسک کمر هنگامی که ایجاد می ‌شود فشارهایی را به وجود می‌آورد دیسک کمر به عصب سیاتیک فشار زیادی را وارد می کند.

هنگامی که دیسک کمر رخ می دهد ماهیچه های لگنی و عضلات گرفته می شوند و اگر درمان نشود تومورهای ستون فقرات و تومور را نشان می دهد.

عواملی مثل بارداری چاقی شکم چاقی باسن همه از عواملی هستند که درد سیاتیک را به وجود می آورد.

علائم سیاتیک

تحقیقات انجام شده در کشور آمریکا نشان داد که برخی از علایم سیاتیک خود را با سوزن سوزن شدن در ناحیه باسن و در ناحیه تحتانی کمر نشان می‌دهد.

در برخی از افراد هنگامی که درد سیاتیک بیش از حد باشد و توان حرکت ندارد و معمولاً درد سیاتیک در یک طرف کمر و باسن احساس می‌شود و در طرف دیگر احساس نمی شود.

درد پا هنگامی که به کف پا یا ساق پا برسد بسیار دردناک است و درد بسیار زیادی به همراه دارد و این امر باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می‌ شود در واقع فرد احساس بی خوابی می‌کند و می‌تواند التهاب عصب سیاتیک شما افزایش پیدا کند.

اگر عصب سیاتیک درمان نشود فرد توان حرکت خود را از دست می دهد.

در واقع عصب سیاتیک یکی از قسمت های اصلی در بدن است که باعث می ‌شود فرد حرکت کند.

ممکن است هنگامی که شدید شود فرد اجازه راه رفتن نیز نداشته باشد. درد سیاتیک شبیه به گرفتگی سنگین در قسمت پاها نیز می باشد و اغلب با سوزش و مورمور شدن به همراه است.

رگ سیاتیک یکی از راه هایی است که ممکن است در قسمت هایی از بدن به وجود بیاید اما اصلی ترین عصب سیاتیک در قسمت کمر و قسمت ابتدایی باسن است.

تشخیص سیاتیک

روش های مختلف برای تشخیص سیاتیک وجود دارد یکی از آنها تست نوار عصب و عضله است که ام آر آی به تشخیص سیاتیک کمک می کند خطرات سیاتیک بسیار زیاد است اگر درمان نشود راه درمانی وجود ندارد و سیاتیک خود را با لاغری در پاها نشان می دهد. سیاتیک پای چپ بین افراد شایع‌ تر است.

مطالعه بیشتر  میگرن چیست؟

در بین پاها پای چپ ضعیف تر می باشد اما این بدین معنا نیست که سیاتیک در پای راست به وجود نمی‌آید سیاتیک ممکن است در هر دو پا به وجود آید.

درمان سیاتیک

پزشکان و محققان روش های مختلفی را برای درمان سیاتیک پیشنهاد می کنند. یکی از آنها استراحت است.

با استراحت کردن می تواند به درمان سیاتیک کمک کنید البته دوران استراحت شما نباید بیش از حد طولانی شود.

استراحت مطلق سبب می‌شود که شما هضلاتتان سفت شود و روند بهبود را به تعویق بیندازید.

داروها یکی دیگر از روش های درمان عصب سیاتیک است. مصرف داروهای مسکن مثل استامینوفن و داروهای ضد التهابی که در آنها استروئید به کار نرفته است می تواند به طور موقت درد عصب سیاتیک را کم کند.

داروهایی مثل ناپروکسن و بروفن می تواند به از بین بردن درد سیاتیک کمک کند.

گرفتگی ماهیچه ها در عصب سیاتیک می تواند با استفاده از این قرص ها از بین برود داروهای دیگری ممکن است به کم شدن عصب سیاتیک کمک کند.

بنابراین به شما پیشنهاد می کنم که اگر می خواهید از قرص های مسکن به صورت موقت استفاده کنیم بهتر از پزشک بخواهید که برای شما داروهایی را تشبیه کنید.

یکی دیگر از روش های درمانی که عصب سیاتیک از بین بردن درد ها می کند و اوزون درمانی امروزه با پیشرفت علم پزشکی در سراسر جهان اوزون درمانی یکی از روش های از بین بردن عصب کمک فراوانی می‌کند با استفاده از اوزون درمانی بسیاری از مشکلات درمان می شود.

اوزون درمانی یا اوزون تراپی با تزریق گاز به کمک فراوانی به کم کردن درد می کند و تقریبا بین ۴ تا ۶ جلسه بهبود عضلات کمک می کند یکی از روش های دیگری که کمک زیادی به از بین بردن درد عصب می کند.

مطالعه بیشتر  کایفو پلاستی

طب سنتی یا همان طب سوزنی از چندین هزار سال پیش در کشور چین شروع شده امروزه توانسته است بسیاری از درمان های عصب سیاتیک را به دنبال داشته باشد و استفاده از این درمان بسیاری از مشکلات عصب سیاتیک درمان می شود.

با تخصصی که معمولاً بر روی مفاصل و عضلات صورت می گیرد نیز یکی دیگر از روش‌های درمان عصب سیاتیک منجر می شود مانیپولاسیون از جمله روش هایی که به صورت دستی و به درمان کمک می کند.

این روش جز روش های ماساژ درمانی است که توسط افراد فیزیوتراپ صورت می‌گیرد. درد به صورت خیلی سریع کاهش میابد از این تکنیک بسیار راحت ورزش درمانی است.

یکی از روش هایی است که به از بین بردن درد عصب کمک فراوانی می‌کند. ورزش درمانی همراه با دارو درمانی یکی از روش های از بین بردن درد کمک فراوانی می‌کند.

مهمترین روشی که امروزه برای از بین بردن درد عصب سیاتیک استفاده می شود.

لیزر درمانی با استفاده از لیزر درمانی درد عصب سیاتیک در کمترین زمان از بین می رود و فرد درد کمتری را احساس می کند.

ماساژ یکی از بهترین روش هایی است که به درمان بسیاری از مشکلات کمک می کند.

درمان های خانگی یکی از روش هایی که به از بین بردن عصب سیاتیک کمک می کند اما یک درمان موقت اگر می خواهید از شر درد سیاتیک به صورت دائم خلاصشوید بهتر است از روش‌های دیگر استفاده کنید.

روش دیگری که امروزه بسیار رایج است روش جراحی است. روش جراحی همان عمل دیسک کمر است که از فشاری که بر روی عصب سیاتیک سر را بر می دارند در این روش عصب سیاتیک کاملا از بین می رود.