درد تجربه مشترک در بین افراد است یعنی می توان گفت تقریباً تمامی افراد و انسان ها بنا به دلایل متعددی در طیف‌های مختلفی از خفیف تا شدید درد را درک کردند.

پس برای خلاص شدن از این تجربه تلخ به دنبال راهکارهایی برآمدن خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی راهکارهای درمانی نوینی را ارائه داده است.

هم اکنون مراکز معتبر و متعددی در سطح کشور مشغول به فعالیت های در زمینه درمان و کنترل درد ها برآمدند.

یکی از این روش ها که درمانی هستند بسیار موثر و جدی هم بوده است و می‌تواند دردهای مزمن را هم کنترل کند.

استفاده از پمپ های داخل نخاع ها هستند که با کارگزاری آنها محرک‌های نخاعی برای بیماران بسته می‌ شود.

همچنین لازم به ذکر است محوریت این روش درمانی در کلینیک های کنترل درد قابل اجرا است اما این روش با حداقل تهاجم و نوع جراحی مینیمال شناخته شده است.

پمپ داخلی نخاعی چیست؟

پمپ داخلی نخاعییک وسیله فلزی گرد به اندازه یک کیسه است که با جراحی در زیر پوست شکم قرار می گیرد.

یک میله پلاستیکی کوچک به نام کاتتر با جراحی در فضای داخلی رگ قرار می ‌گیرد و به هم اتصال پیدا می ‌کند.

فضای درون پمپ به نام مخزن دار را در خود نگه می دارد. پمپ های داخل نخاعی از جمله ابزارآلاتی هستند که با هدف تزریق انواع دارو به فضای داخل نخاع به کار گذاشته می‌شود.

در واقع این پمپ برای کسانی که کاربرد دارند داروهای ضد درد مثل مورفین، باکلوفن باید در نواحی داخلی آنها تزریق شود.

این پمپ کانال هایی دارد که داروها از داخل پمپ ها به صورت مستقیم وارد می شود.

پمپ یک روشی برای وارد کردن مستقیم دارو به سمت نخاع است این سیستم از این پمپ کوچک استفاده می کند که با جراحی در زیر پوست شکم قرار می‌گیرد.

مطالعه بیشتر  جراحی بسته دیسک کمر و گردن

پمپ ها دارو را از طریق کاتتر به قسمت نخاع می رساند و از آنجا که دارو به صورت مستقیم این ناحیه وارد می شود نیاز به دوز کمتری نسبت به داروهای خوراکی دارد.

بنابراین عوارض آن بسیار کمتر است. فضای پر از مایع در اطراف نخاع شما فضای داخلی نخاع است.

مایع مغزی نخاعی با عبور از این ناحیه از مغز و نخاع محافظت به عمل می‌آورد.

پمپ داروی داخل روده با کارایی بیشتری نسبت به داروهای خوراکی کار می نماید و ان ها را مستقیما وارد می ‌کند و مسیر را که داروهای خوراکی از بدن می گذرند دور می نماید.

در واقع شما به صورت کلی به مقدار کمتری نسبت به داروهای خوراکی احتیاج دارید.

سیستم پمپی تنها شامل یک مخزنی می ‌شود که بین عضله و پوست شکم شما و یا کاتتر قرار می‌ گیرد که داروی ضد درد را از پمپ به نخاع و اعصاب انتقال می دهند.

پمپ طوری برنامه ‌ریزی می ‌شود که به تدریج دارو را برای مدتی آزاد کند.

همچنین می ‌تواند بسته به نیازهای متغیر فرد برنامه‌ریزی کند و در زمان های مختلف روز مقدار مختلفی از داروها را در بدن آزاد کند.

پمپ اطلاعات مرتبط نسخه را در حافظه ذخیره می ‌کند و پزشک می ‌تواند به راحتی این اطلاعات را با برنامه نویسی مورد بررسی قرار دهد.

زمانی که مخزن خارج می شود پزشک و پرستار با قرار دادن یک سوزن به واسطه پوست شما و درون درگاه پرکننده بالای مخزن پمپ را دوباره پر کند.

اگر شما تصمیم به انجام این کار را دارید می تواند این روش درمانی برایتان مناسب باشد و کاملا برگشت پذیر است.

پمپ اینتراتکال چیست؟

پمپ اینتراتکال یکی از قسمت های اصلی به حساب می ‌آید. این پمپ باعث منتقل کردن دارو ها به داخل رحم می شود در دو نوع مختلف تجویز می ‌شود.

این پمپ به صورت زیر پوستی عمل می کند پمپ دارای مخزن ذخیره دارو می ‌باشند و ممکن است هر چند وقت یکبار پر شود.

مطالعه بیشتر  محرک های نخاعی

سرعت پر شدن این پمپ ها بستگی به نوع غلظت و تخلیه آنها دارند سیستم های فعال شونده کمک بسیار زیادی به از بین بردن درد می کند.

این وسیله واحدهای کوچک را در اختیار افراد قرار می دهد و در کمترین زمان دارو را به افراد می فرستد. این وسیله امروز و کارایی بسیار زیادی دارد و افراد زیادی از آن برای کم کردن درد هایشان استفاده می کنند.

سرعت انتقال دوز دارویی را افزایش می دهد این پمپ ها دارای مخزن ذخیره هستند و ممکن است چند وقت یکبار پر شود.

از واحدهای کوچکتری ساخته می شود نوتالیز  به عنوان دارو نامیده می شود به راحتی در آن قرار می گیرد این واحد این پمپ بسیار عالی هست که بلافاصله سر ساعت قرص ها را به داخل و داروها را به داخل آن هدایت می کند به صورت خودکار پاسخ می‌دهد که یک دارو در حال استفاده است.

امروزه یکی از بهترین ابزارها به حساب می ‌آید و افراد زیادی در موقع خاموش بودن آنها از آنها استفاده می کنند.

از جمله ویژگی‌های پمپ های داخلی نخاع می توان به این اشاره کرد که این کمپانی یکی از محصولات پزشکی بسیار گران قیمت به حساب می‌آید که برای تنظیم سرعت انتقال دوز دارو بسیار مناسب است. به صورت مختلف از آن استفاده می شود.

فواید پمپ های داخلی این است که بیمار درد زیادی را احساس نمی کند و درد کمتری را احساس می کند و عوارض جانبی آن بسیار کمتر است.

این پمپ در قسمتهای مختلف از شکم مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ اپیدورال دارای مزایای بسیار عالی می باشد که معمولاً امروز پزشکان برای از بین بردن درد ها از آنها استفاده می کنند.

نحوه و چگونگی انجام جراحی پمپ گذاری درون نخاع

نحوه چگونگی انجام جراحی پمپ گذاری بسیار مختلف است. دستگاه ‌های مختلف توسط دستگاهی به نام کارگزاری صورت می گیرد برشی بر روی شکم بیمار رخ می ‌دهد و دارویی که حاوی باکلوفن است در نزدیکی پوست قرار می گیرد این دستگاه یک موتور بسیار کوچک است و موتور را به داخل نخاع حرکت می کند.

مطالعه بیشتر  درمان بلوک های عصبی

بعد از انجام جراحی پمپ های داخل نخاع چه کار باید کرد؟

به شما توصیه می کنیم که هنگامی که می خواهید از جراحی داخلی نخاع استفاده کنید بهتر است با پزشک در این زمینه قبل از انجام عمل صحبت کنید و حتماً فردی را به عنوان همراه بیمار با خود ببرید تا بعد از انجام این عمل از شما مراقبت کند.

همچنین این دستگاه نیازی به تنظیم خارجی ندارد و شما نیاز نیست که حتماً اطلاعاتی را داشته باشید.

فقط کافی است که اطلاعات عمومی و نحوه برخورد های ابتدایی با آن را بدانید. این دستگاه معمولا ۶ تا ۱۲ ساله قابل استفاده است و نیاز به تعویض ندارد.

همچنین هنگامی که می خواهید این جراحی را انجام دهید راجع به پزشک و کلینیک به آن مراجعه کردید حتما اطلاعاتی را داشته باشید اطلاعات کافی را کسب نمایید تا از این عمل اطمینان کافی حاصل کنید.

پمپ ها به طور برنامه ریزی شده اند که به صورت خودکار می دانند که چه دارویی را خارج کند همچنین با توجه به متغیرهای برنامه ‌ریزی می ‌شود.

این پمپ ها تمام اطلاعات مربوط به نسخه شما را در حافظه که دارند ذخیره می‌کند و پزشک می‌تواند این حافظه را با استفاده از برنامه نویس بررسی کند.

هنگامی که مثلا خالی است پزشک یا متخصص و همچنین فرد پرستار با قرار دادن یک سوزن از طریق قسمت پوستی شما پمپ مخزن را پر می کند و شما میتوانید تمام درد هایتان را از بین ببرید. اگر از بیماری های زیر رنج می برید از بهترین کاندیدا برای انجام این پدیده هستید: